PAGE  
1

PROCES VERBAL

Nr.85 din 01.11.2010

al şedinţei Consiliului de Observatori al Instituţiei Publice Naţionale 

a Audiovizualului Compania “Teleradio-Moldova”
Începutul şedinţei: ora 08:00
Au fost prezenţi:

membrii Consiliului de Observatori Eugeniu RÎBCA, Viorica BOGATU (CUCEREANU), Raisa LOZINSCHI-HADEI, Aurelia PERU-BALAN, Viorica MEŞINĂ-PRODAN, Vitalie ŢAPEŞ, Mariana ŞLAPAC.

A lipsit: Tudor TĂTARU.
Ordinea de zi plasată pe site:

1. Modificarea şi completarea Declaraţiei IPNA Compania „Teleradio-Moldova” privind politica editorială pentru campania electorală în alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010, elaborată în conformitate cu Hotărîrea CEC nr.3614 din 08.10.2010.

2. Raportul CJI „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010” (28 septembrie – 10 octombrie 2010).

3. Raportul APEL „Monitorizarea pluralismului politic în programele de ştiri şi actualităţi ale IPNA Compania „Teleradio-Moldova” şi IPRA Compania „Teleradio-Găgăuzia” (7 septembrie – 15 octombrie 2010).
4. Diverse.

E.Rîbca: Stimaţi membri ai CO, stimată audienţă, bună dimineaţa! Constat prezenţa a 6 membri din cei 8. Supun votului începerea şedinţei de azi. (Lipseşte: V.Meşină-Prodan, T.Tătaru).
S-a votat: “Pentru” – unanim (6 voturi).
E.Rîbca: Stimaţi membri ai CO, în conformitate cu p.35, 36, 37 din Regulamentul CO, prezenta şedinţă a fost convocată de Preşedintele CO. Ordinea de zi şi materialele au fost expediate membrilor CO. Ordinea de zi a fost publicată pe site la 28 octombrie în conformitate cu Regulamentul CO (site-ul www.trm.md), membrii CO fiind anunţaţi cu 3 zile înainte de şedinţă.
Vă propun examinarea următoarelor chestiuni de pe Ordinea de zi:
1. Alegerea secretarului şedinţei din 01 noiembrie 2010.
2. Modificarea şi completarea Declaraţiei IPNA Compania „Teleradio-Moldova” privind politica editorială pentru campania electorală în alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010, elaborată în conformitate cu Hotărîrea CEC nr.3614 din 08.10.2010.

3. Raportul CJI „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010” (28 septembrie – 10 octombrie 2010).

4. Raportul APEL „Monitorizarea pluralismului politic în programele de ştiri şi actualităţi ale IPNA Compania „Teleradio-Moldova” şi IPRA Compania „Teleradio-Găgăuzia” (7 septembrie – 15 octombrie 2010).
5. Diverse.

Aveţi propuneri, sugestii? Nu sunt. Supun votului Ordinea de zi enunţată.

S-a votat: “Pentru” – unanim (6 voturi).

E.Rîbca: Prima întrebare este alegerea secretarului şedinţei CO din 1 noiembrie. Reanunţ, că funcţia este vacantă. Doritori de a ocupa această funcţie sunt? Nu sunt. Rog să înaintaţi candidaturi pentru numirea secretarului şedinţei de astăzi.
M.Şlapac: Dna V. Bogatu (Cucereanu).

E.Rîbca: Supun votului aprobarea hotărârii Cu privire la alegerea secretarului şedinţei din 01 noiembrie 2010 a dnei V. Bogatu.
S-a votat: “Pentru” – unanim (6 voturi).
E.Rîbca: A parvenit un demers din partea preşedintelui Companiei prin care se solicită introducerea modificărilor în Declaraţia privind politica editorială pentru campania electorală. Am pregătit şi proiectul hotărârii pe care intenţionez să-l expediez, până la amiază, CCA. Este important să aprobăm această hotărâre azi, pentru că modificările în grila de emisie intervin astăzi.
Toate modificările propuse sunt reflectate în dispozitivul acestei hotărâri.
1. S-a planificat tragerea la sorţi la 29 octombrie, după cum s-a şi întâmplat. Dar după cum ştiţi, la data de 29 octombrie nu au fost înregistraţi toţi concurenţii electorali. Mai sunt cereri neexaminate de CEC. Astfel, Compania propune să fie organizată încă o tragere la sorţi. Modificarea ţine de orarul timpilor de antenă gratuiți şi contra plată.
2. La p.5.3 s-a solicitat prelungirea dezbaterilor electorale de la 60 la 80 minute.
3. Se propune ca în perioada 22-26 noiembrie TV Moldova 1 să difuzeze între orele 19.45 şi 20.45 dezbateri cu invitarea reprezentanţilor aripilor tinere ale partidelor politice, lucru care nu a mai existat la TV Moldova 1.
4. Altă modificare ţine de programul de emisiuni de la Radio Moldova. Este modificat timpul pentru „Electorala 2010. Dezbateri la Radio Moldova” ce urmează a fi difuzat în intervalul 17.10-18.40.
5. Altă modificare ține de ora de emisie a dezbaterilor la TV Moldova 1, este vorba de prelungirea cu 20 de minute.
6. Mai este o modificare: am introdus 2 note, potrivit cărora se modifică orarul pentru emisiunile de educaţie electorală. Ele urmează a fi difuzate în zilele de luni-joi.
7. Iniţial s-a prevăzut ca timpii de antenă gratuiţi prevăzuți de Codul electoral, să fie oferiți până la 1 noiembrie. Deoarece nu au fost înregistraţi toţi concurenții electorali, urmează a fi prelungită această perioadă cu o săptămână.
Stimaţi colegi, ce propuneri aveţi?
A.Peru-Balan: În principiu sunt de acord cu toate aceste modificări, dar am rezerve faţă de punctul 4: ora 19.45 este oră de maximă audienţă. Tineretul nu va hotărî nimic. Va fi amatorism. Orele şi zilele astea trebuie lăsate pentru partide. Păcat că administraţia nu este prezentă.
E.Rîbca: Dna A. Sîrbu m-a anunţat că nu are posibilitate să vină, iar dl C.Marin vine la 08.15.

A.Peru-Balan: Rămâne să discutăm la orele 16.00. Am putea face atunci modificări. Ar mai trebui atunci să fie prezentate conceptele dezbaterilor, căci acum sunt nişte prezentări de platformă.
E.Rîbca: Am asistat la tragerea la sorţi. În prima rundă concurenții participă în ordinea înregistrării la CEC, în cea de-a doua rundă participă în funcție de rezultatele de la fostele alegeri parlamentare, iar cei care nu au participat la alegeri vor trage la sorţi.
Membrii CO discută.

E.Rîbca: Stimaţi colegi, nu văd o problemă în a aproba aceste modificări cu excepţia punctului 4.

V.Cucereanu: Îmi pare că rămâne un gol între 19.45 până la 21.00, nu vor fi dezbateri. Va fi o perioadă în care vor lipsi dezbaterile până la „Mesager”.
A.Peru-Balan: Ştiţi ce se face în ultima săptămână?

V.Cucereanu: Rămâne golul acesta. Dezbaterile sunt la 21.30.

E.Rîbca: Votăm acest proiect de hotărâre cu modificări? Dle C.Marin, bună dimineaţa! Vă mulţumim pentru prezenţă. Avem o singură problemă în discuțiile noastre privind organizarea dezbaterilor cu aripile tinere ale concurenţilor electorali.
A.Peru-Balan: Am zis că perioada 22-26 noiembrie este importantă pentru PR.

C.Marin: Da, este în ora de vârf, între „Mesagere”. Şi mai rugăm încă ceva: ca să nu se zică că partidele au 3 runde de dezbateri, iar candidaţii independenţi rămân cu 2 runde, poate să rezervăm 2 zile pentru concurenţii independenţi, ca să nu fie vorbe despre discriminare? Ce ziceţi?

A.Peru-Balan: Dacă mergeţi pe subiectul politicii de tineret, partidele îşi deleghează reprezentanţi.

C.Marin: Vor fi și alte teme de discuţie. Este un atu al Companiei. Am anunţat deja lucrul acesta în public.
V.Cucereanu: Sunt două săptămâni neacoperite între „Mesagere”. Sunt săptămâni importante.

C.Marin: O săptămână va include dezbateri cu tineret, iar alta va fi un respiro. Principalele dezbateri vor fi după 21.35 şi într-un fel vom distrage atenţia. Acest timp va fi o rezervă în caz că mai apare ceva, pot fi înregistraţi 20 de candidaţi independenţi. Dar e posibil să lăsăm utltimele două săptămîni pentru aceste dezbateri.
E.Rîbca: Mai sunt alte modificări? Stimaţi colegi, permiteţi-mi să supun votului aprobarea hotărârii CO Cu privire la modificarea şi completarea Declaraţiei IPNA Compania „Teleradio-Moldova” privind politica editorială pentru campania electorală în alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010, elaborată în conformitate cu Hotărîrea CEC nr.3614 din 08.10.2010, proiect pe care îl aveţi în faţă cu următoarea modificare: schimbăm perioada de difuzare a emisiunilor de dezbateri electorale cu participarea aripei tinere a partidelor politice, prevăzute în punctul 1.6 din acest proiect.
C.Marin: Şi vă rog să scrieţi că la cererea independenţilor, să organizăm a treia rundă în aceeaşi perioadă. Dacă vor fi cereri, să nu apară ceva imprevizibil.

E.Rîbca: La şedinţa trecută, când am aprobat această Declaraţie. Nu am dorit să votez pentru că nu eram la curent cu rezultatele procesului pe care l-a intentat TV7, dl A.Golea, şi l-a câştigat la Curtea Supremă de Justiţie. Potrivit rezultatelor acestui proces, dl A.Golea a obţinut dreptul de a difuza mai multă informaţie cu privire la partide, decât candidaţii independenţi. În acest caz este o situaţie similară.

C.Marin: Ştiu, dar zic pentru orice eventualitate.
E.Rîbca: Supun votului aprobarea hotărârii cu aceste două modificări.
S-a votat: “Pentru” – unanim (6 voturi).

E.Rîbca: Supun votului aprobarea hotărârii de a organiza o pauză până la 16.00.

S-a votat: “Pentru” – unanim (6 voturi).

După pauză (ora 16.00, prezentă şi V.Meşină-Prodan)
E.Rîbca: Prima parte a şedinţei de astăzi a început la ora 8.00. La ora 8.30 am declarat pauză, până la 16.00. Pe panou aveţi Ordinea de zi de astăzi aprobată prin hotărârea CO nr.215. Respectiv, în prima parte a şedinţei au fost examinate primele 2 chestiuni: Alegerea secretarului şi modificarea şi completarea Declaraţiei Companiei „Teleradio-Moldova”.

  În continuare vom analiza 2 rapoarte ale societăţii civile. Este prezentă reprezentanta Asociaţiei Presei Electronice APEL, care deocamdata a ieşit, neştiind probabil că vom supune examinării subiectele. De asemenea, trebuie să se apropie, în decurs de vreo 40 de minune, și dna Nadine Gogu.
Între timp, vă propun să supunem examinării un subiect din Diverse, este vorba de o tradiţională hotărâre cu privire la publicarea hotărârilor şi proceselor verbale ale şedinţelor CO. Personal cred că e o hotărâre mai deosebită.
Prin această anexă, aducem la cunoştinţă publicului publicarea pe site-ul Companiei „Teleradio-Moldova,” aşa cum am promis, a compartimentelor Audierea Candidaţilor, din şedinţele de concurs din 5, 6 şi 20 februarie, respectiv fiind vorba de un volum foarte mare de text. 48 de pagini ca volum cuprind doar audierile din 5 februarie. În mod normal, o şedinţă se descifrează pe aproximativ 15-18 pagini, aici sunt respectiv 48, 35, 41 de pagini. De asemenea, este prezentă informaţia privind şedinţele CO din 25 iunie, 15 iunie, 19 iulie, 2 august.

Stimaţi colegi, intenţionez să supun votului aprobarea acestei hotărâri. Aveţi propuneri, obiecţii?
Supun votului aprobarea hotărârii CO Cu privire la publicarea hotărârilor şi proceselor verbale ale şedinţei CO.
S-a votat: “Pentru” – unanim (6 voturi).

E.Rîbca: Pentru procesul verbal menţionez că sunt prezenţi 6 membri ai CO. Dimineaţă a participat doamna R.Lozinschi-Hadei care a promis că se apropie imediat. Este absent la ședinţă doar T.Tătaru.
Revenind la Ordinea de zi reamintesc subiectul 3: Raportul APEL Monitorizarea  mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010. Cu această ocazie îi ofer cuvânt dnei Aneta Gonţa, reprezentant al APEL.

A.Gonţa: Am venit cu câteva concluzii referitoare la modul în care au fost abordate ştirile politice de la Compania „Teleradio-Moldova” în campania electorală.  Raportul cuprinde perioada dintre 7 septembrie – 15 octombrie 2010. Obiectul monitorizării au fost ştirile politice din principalele programe informative şi, respectiv, ale postului TV Moldova 1, plus Televiziunea Regională Găgăuzia. În ceea ce priveşte Compania „Teleradio-Moldova” avem câteva concluzii.
 La TV Moldova 1 au fost monitorizate un număr de 98 de ştiri, dintre care 30 cu caracter conflictual. În ştirile politice cu durată şi frecvenţă diferită au fost 60 de politicieni şi funcţionari de stat, locul I ocupându-l M.Ghimpu cu o durată şi o frecvenţă de 915 secunde sau 46 ori.
În ceea ce priveşte formaţiunile politice în perioada respectivă, Moldova 1 s-a referit la 20 de formaţiuni politice, cea mai mare posibilitate de vizibilitate având-o principala formaţiune de opoziţie, PCRM. În topul 10 partide cu prezenţă relevantă în ştirile politice, pe lângă formaţiunile parlamentare au fost prezente şi 5 partide extraparlamentare. Este vorba despre Partidul Moldova Unită, Partidul pentru Neam şi Ţară, PPCD, PSD şi PRM.
În ceea ce priveşte categoriile de protagonişti ale ştirilor de la TV Moldova 1, cel mai des în ştirile politice au fost prezenţi funcţionarii de stat şi politicienii. Prezenţa bărbaţilor este net superioară femeilor în ştirile politice, fiind în raport de 19:1. Am prezentat şi diagramele.
La Radio Moldova au fost monitorizate 115 ştiri, dintre care 12 conflictuale, raportul dintre ştirile simple şi cele conflictuale fiind de 10:1. Radio Moldova s-a referit în ştirile politice la 85 de politicieni şi funcţionari de stat, cel mai des fiind prezent M.Ghimpu – 68 de ori şi 1954 de secunde, pe locul 2 premierul Vlad Filat – 43 de ori şi 1101 de secunde, fiind urmaţi de S.Urechean şi V.Voronin.

În perioada monitorizată Radio Moldova s-a referit la 24 de formaţiuni politice. Aici vorbim despre AMN, care a avut cel mai mult timp de emisie – 1511 secunde şi pe locul 2 fiind PCRM cu 1370 secunde.
 Din punct de vedere al frecvenţei apariţiei formaţiunilor politice în cadrul ştirilor politice difuzate de către Compania „Teleradio-Moldova”, datele monitorizării denotă următoarele. Pe primul loc, cu 71 de apariţii, se situează PCRM, pe locul 2 cu o diferenţă nesemnificativă se situează AMN.
De asemenea, în majoritatea cazurilor, bărbaţii prevalează femeile ca protagonişti ai ştirilor politice. Sunt politicieni şi funţionari de stat care au fost mai des prezenţi decât cetăţenii.
Ca şi concluzii generale putem menţiona că IPNA Compania „Teleradio-Moldova” a difuzat un număr suficient de ştiri cu caracter politic, cota celor cu caracter conflictual fiind mai mare la televiziune decât la radio. Compania a asigurat prezenţa în ştiri a unui număr suficient de politicieni şi funcţionari de stat. Politicienii cu cea mai mare vizibilitate reprezintă 9 formaţiuni politice, fiind numărul de formaţiuni politice despre care Compania „Teleradio-Moldova” a menţionat în ştirile politice și astfel a asigurat un pluralism politic acceptabil. Protagoniştii ştirilor politice, după cum am mai menţionat, sunt politicienii şi funcţionarii de stat. Categoria cercetători şi cetăţeni, precum şi femeile, deţin o cotă redusă în cadrul ştirilor politice.
Ca şi concluzie finală, toţi reprezentanţii tuturor formaţiunilor politice au fost prezentaţi în context neutru.
E.Rîbca: Mulţumim pentru informaţie. Stimaţi colegi, aveţi întrebări?
A.Peru-Balan: Din diagrama 4, să înţeleg că au fost prezentate doar 10 formaţiuni?
A.Gonţa: Acestea sunt top 10 formaţiuni, dar sunt şi alte partide.

V.Cucereanu: Prin ce se explică prezenţa lui M.Ghimpu în întâietatea vizualizării după numărul de apariţii?

A.Gonţa: Noi am înregistrat de câte ori a apărut la TV, numărul de secunde şi atât.

E.Rîbca: Am şi eu câteva întrebări, inclusiv la capitolul TV Moldova. Văd aici 2 ştiri conflictuale cu o sursă de informaţie, o ştire părtinitoare, menţionată înainte de diagrama 7, pagina 7. Aţi putea să ne prezentaţi o informaţie detaliată cu privire la acest capitol?
A.Gonţa: Nu avem un raport aici pe scurt, dar monitorii sunt cei care au prezentat datele, iar experţii au făcut concluziile. În ştirile politice cu caracter conflictual cu o singură sursă de informaţie ne-am referit la data de 22 septembrie când era vorba despre o ştire în care era implicat dl Buşilă şi dl M. Ghimpu cu privire la schimonosirea numelui şi s-a luat doar părerea M.Ghimpu, iar cealaltă nu. Şi o altă ştire din luna octombrie, o ştire despre PDM şi PCRM, cu privire la un atac din partea unui membru PDM şi s-a luat doar părerea PCRM-ului.
Ştirea părtinitoare ţinea de o întâlnire a dlui M.Ghimpu cu studenţii români. Jurnalistul când prezenta ştirea s-a exprimat ceva de genul „Preşedintele interimar a vorbit mai puţin despre problemele studenţilor, însă i-a îndemnat să voteze pe 28 noiembrie”. Şi a mai spus ceva de genul „M.Ghimpu a fost întrerupt în timpul interviului de câteva ori la telefonul mobil, după care a continuat discuţia cu studenţii”. Aceasta a fost considerată ca atitudine părtinitoare din partea jurnalistului.

A.Dorogan: În baza căror programe s-a făcut monitorizarea?

A.Gonţa: La TV Moldova1 s-a luat programul „Mesager”, iar la Radio Moldova toate buletinele de ştiri.

E.Rîbca: În pagina 11, înainte de diagrama 6: “Experţii şi cetăţenii au avut o prezenţă insignifiantă de 3 %”. Este vorba  de ştirile Radio Moldova?

A.Gonţa: Da, exact.
E.Rîbca: Care e opinia monitorilor, prin ce se exprimă acest raport de 19:1 în ceea ce priveşte bărbaţii şi femeile?

A.Gonţa: Este vorba de protagoniştii ştirilor.
E.Rîbca: Stimaţi colegi, aveţi întrebări? Nu sunt. În acest context vreau să ofer cuvântul reprezentanţilor administraţiei.

C.Marin: În cazul ştirei părtinitoare, noi ne-am autosesizat până a apărea raportul. Cunoaştem autorul acestui subiect şi am avut o discuţie, am analizat propoziţie cu propoziţie. Dat fiind faptul că jurnalistul – V.Munteanu, nu a mai comis o astfel de încălcare, ne-am limitat doar la o discuţie orală, în speranţa că aşa ceva nu se va mai întâmpla, înregistrarea video este la el în dosar.
A.Sîrbu: În urma acestor cazuri, am solicitat raportul de la departament. De fiecare dată analizăm situaţiile de genul dat. Aceasta ne ajută să menţinem  echilibrul respectiv ţinând cont de toate recomandările.
Şi pentru că există aceste date, pe parcursul perioadei electorale noi am decis să utilizăm în mod eficient resursele atât financiare, cât şi umane ale Companiei. Iată de ce am lăsat ca datele să fie monitorizate de către instituţiile de profil, dar şi de cele internaţionale. Astfel departamentul nostru de monitorizare să se ocupe de emisiunile electorale înscrise în grila pe care ne-am propus-o pentru aceste alegeri.

A.Dorogan: De abia aşteptam să apară rapoartele de monitorizare care sunt foarte utile pentru noi. Le-am analizat, şi într-adevăr concluziile experţilor se referă parţial la baza de date foarte bună care se conţine în fişele de monitorizare, care urmează a fi citite şi analizate. E foarte bine că APEL-ul publică aceste fişe de monitorizare, care ne oferă o imagine mai amplă decât concluziile.
Această analiză din exterior nu ne limitează la analiza de interior, pentru că automonitorizările sunt mult mai rapide şi pe baza lor putem să ne modificăm politicile editoriale. Deşi, este o problemă. Pe un segment limitat de informaţie este foarte greu să faci anumite modificări şi totuşi monitorizările din exterior îi fac pe participanţii politici să-şi reevalueze politica lor de promovare şi implicare.
V.Meşină-Prodan: Ce sancţiuni se aplică în cazul ştirilor părtinitoare?

C.Marin: Conform Codului Muncii – avertismente, observaţii, dar în cazul dat noi ne-am limitat la discuţii orale cu persoana.
V.Cucereanu: Sunteţi de acord cu concluzia că este o cotă redusă a experţilor şi cetăţenilor? Părerea mea este că ar fi utilă prezenţa unor experţi în timpul „Mesager”-ului, pentru a prezenta anumite date.
A.Dorogan: Nu aş vrea să pun în discuţie opinia experţilor, însă îmi adresez şi eu o întrebare. Cât de relevantă este în segmentul politic opinia cetăţenilor? De exemplu, când pleci la un eveniment unde avem 30 de secunde. Plus nu sunt sigur că cetăţenii noştri îşi doresc să se implice în viaţă politică.

C.Marin: În activitatea curentă ar trebui să tindem spre îmbunătăţire şi aş fi de acord cu A.Dorogan în ceea ce priveşte dorinţa cetăţenilor de a se implica în viaţa politică, dar asta nu înseamnă că nu trebuie să ne gândim la metode prin care să-i atragem. În privinţa raportului de bărbaţi/femei, proporţia nu ne face faţă. Trebuie să găsim noi posibilităţi.
E.Rîbca: Nu mai avem întrebări către A.Gonţa. Ofer cuvânt dnei N.Gogu.
N.Gogu: Bună ziua, am văzut că aveţi în faţa dvs rapoartele noastre. Probabil că le-aţi citit şi nu am să mă opresc la rezultatele menţionate, vreau doar să aduc câteva precizări.
Deci, raportul nr.1 este pentru perioada 28 septembrie – 10 octombrie. Dacă ţineţi minte, abia atunci a fost anunţată data alegerilor anticipate. În prima săptămână au fost discutate mai puţine chestiuni legate de alegeri şi mai multe subiecte cu impact electoral indirect, care au nimerit în rapoartele noastre de monitorizare.
Spre deosebire de anul trecut, este un raport în cadrul unui proiect mai amplu finanţat de câţiva finanţatori străini. Anul ăsta la raport a fost adăugată şi o componentă calitativă. Dacă aţi observat, în a doua parte a raportului avem o descriere a mai multor subiecte, cum au fost reflectate de toate cele 10 posturi de televiziune şi radio pe care le-am inclus în lista de monitorizare.
Pe noi ne-a interesat să vedem dacă concurenţii electorali au acces la mass- media, inclusiv posturile publice, şi dacă eventual se manifestă vreo tendinţă în favoarea unuia sau altui concurent.

 În raport am inclus date despre sursele de informaţie la care au apelat reporterii când au scris subiecte electorale cu caracter direct şi indirect, veţi vedea că aici avem nu numai actori politici, ci şi experţi, reprezentanţi ai societăţii civile, precum şi cetăţeni de rând.
În tendinţele generale pe care le-am inclus în prima parte a raportului am menţionat că în primele două săptamâni la Radio Moldova si la TV Moldova 1 au putut să-şi exprime opinia cu privire la diferite subiecte mai mulţi candidaţi electorali, precum şi reprezentanți ai partidului de opoziţie, partide extraparlamentare. Un lucru pozitiv pe care l-am remarcat noi este că în comparaţie cu anii precedenţi, în ierarhia ştirilor la TV Moldova 1 şi la Radio Moldova, subiectele comunitare apar mai înainte, fiind urmate de ştirile politice.
Am menţionat că în majoritatea cazurilor contextul a fost neutru, dat fiind faptul că am discutat anterior de părtinire sau nepărtinire. Când măsurăm ştirile, includem şi contextul în care apar. Vă dau un exemplu: dacă un partid îşi lansează o campanie şi în ea vorbesc reprezentanţii partidului, e şi normal că ei îşi promovează platforma sa electorală, atunci contextul este pozitiv pentru partidul dat. Noi îl notăm ca fiind unul pozitiv, dar nu putem garanta ca reporterul din anumite motive să facă prin comentariile lui ca ştirea să fie pozitivă.
Dacă vă uitaţi la frecvenţa citării, la Radio Moldova şi TV Moldova 1, am avut mulţi experţi care s-au referit la procesul electoral. După mine, este un volum destul de mare, care include şi societatea civilă, şi cetăţenii.
Câteva cazuri când PCRM a apărut în caz defavorizant, precum şi PLDM, în rest AIE, PL, PD au avut mai multe apariţii în context favorabil.
La Radio Moldova avem PCRM, PL şi AIE care apar în ambele contexte, celelate formaţiuni, precum şi cele extraparlamentare, au apărut maximum într-o menţiune în context nefavorabil; noi am inclus şi ponderea raportată la volumul total de ştiri. La TV Moldova 1 ponderea ştirilor favorabile este de 14 % din toate ştirile pentru AIE, pentru PLDM 9%, pentru PL, PD 2%, ceea ce în comparaţie este acceptabil.

A.Dorogan: Explicaţia care a răsunat aici în privinţa favorizării şi defavorizării nu mi-i clară, pentru că eu reprezentând serviciul public nu am dreptul să favorizez sau să defavorizez pe cineva. A favoriza înseamnă a crea subiectivism, ceea ce implică atitudine, dar eu trebuie să fiu echidistant. Contextul pozitiv şi negativ este altceva, pentru că depinde doar de actorul politic. Cred că trebuie de schimbat nuanţele.
Membrii CO discută.

A.Dorogan: Favorizarea depinde de jurnalist, contextul e ceea ce nu depinde de el.

N.Gogu: Noi ne-am străduit să menţionăm peste tot dacă apare în context pozitiv, negativ sau este favorizare. Cred că vom adăuga o propoziţie în partea metodologică pentru a specifica acest detaliu.

M.Şlapac: Aţi putea, vă rog, să comentaţi diagrama 23. Explicaţi, vă rog, ce aveţi în vedere prin frecvenţă.
N.Gogu: În cadrul unor emisiuni, o dată sau de mai multe ori, a fost menţionat în mod negativ PCRM. La moment nu vă pot zice mai multe detalii.
M.Şlapac: Văd înaintea diagramei menţionat că în perioada respectivă au fost difuzate 4 materiale de opinie. Au fost selectaţi oamenii care să discute?

N.Gogu:  Nu neapărat.

M.Şlapac: Diagramă 2.1. …
N.Gogu: Este vorba de materiale cu caracter electoral. În perioada electorală cele mai dese ştiri vin de la partide politice.
A.Dorogan: Ei au luat ştirile politice, dar nu le-au aranjat tematic – care s-au referit la cultură, ştiinţă, ci s-a analizat campania electorală.
A.Peru-Balan: De la 29 iulie încoace, nu credeţi că buletinele fac abuz de transparenţă când e vorba de implicarea Guvernului? Nu neapărat doar în politică.

N.Gogu:  Noi am monitorizat ultima perioadă, doar 2 săptămâni.
A.Dorogan: Dacă am lua şi am ţine Guvernul sub un capac de sticlă, unii o să zică că e mult, alţii că e bine. Totuşi e bine să avem transparenţă sănătoasă.

E.Rîbca: Dnă N.Gogu, personal vreau să vă mulţumesc pentru anexele la studiile de caz. Mi se par relevante anumite date din aceste analize. Nu pun la îndoială aceste anexe.

A.Peru-Balan: Care dezbateri au o audienţă mai mare, cele până la „Mesager” sau după?

A.Sîrbu: Cele până la „Mesager” în română. O să vă expediez această informaţie prin e-mail. Dna T.Vlas deţine toată informaţia cu privire la acest subiect.

V.Cucereanu: Ce monitorizări interne au programate în această perioadă?
A.Dorogan: Am decis să monitorizăm rubrica electorală, în special în cadrul programelor de ştiri, dezbateri, precum şi alte programe, astfel vedem cât de dinamică este electorala.
E.Rîbca: În cazul în care nu mai doreşte nimeni să se exprime asupra acestor rapoarte, vă propun viziunea mea asupra hotărârii CO. În primul rând, să luăm act de aceste rapoarte, în al doilea rând, să recomandăm preşedintelui Companiei să asigure o prezenţă mai amplă a experţilor, atât în programele informative, cât şi în cele cu caracter electoral.
Am avut şi eu rezerve în ceea ce priveşte recomandarea din raport cu privire la cetăţeni, m-am rezumat doar la experţi. Cetăţenii mă interesează în modul în care văd ei anumite evenimente, ceea ce face parte din opinia experţilor.
Şi doi, este opinia unui jurist: să recomandăm administraţiei să aplice sancţiuni celor care comit aceste încălcări. Mi se pare relevant în cazul încălcărilor grave, de ştiri părtinitoare, să se aplice un pic de severitate.

Dnă N.Gogu, ce opinie aveţi în ceea ce priveşte prezenţa femeilor în buletinele de ştiri – 1:19?
N.Gogu: Noi nu avem date privind sexul. Haideţi să ne închipuim că se petrece un eveniment la televiziune, ştirea apare în ziua respectivă şi dacă sunt experţi bărbaţi, atunci reporterii trebuie să caute femei pe undeva?
A.Dorogan: În primul rând, să nu uităm că cei despre care s-a vorbit aici au fost avertizaţi, cele 2 cazuri au fost discutate. De 2 ori o persoană nu poate fi pedepsită. Monitorizările societăţii civile sunt pentru a atenţiona opinia publică, administraţia are pârghii interne pentru a controla situaţia, însă nu cred că ar trebui să decidem acum anumite pedepse.

E.Rîbca: A fost doar o recomandare. În aceste cazuri aveţi dreptate, doar pe viitor să se ţină cont.

Se discută.

V.Cucereanu: Am putea face monitorizări interne a acelorași perioade pentru a compara rezultatele.

C.Marin: Monitorizările externe sunt credibile. În cazul în care noi am avea nişte dubii în privinţa acestor monitorizări, aş fi de acord. Respectiv, cred că ar fi mai bine ca monitorizarea externă să meargă pe ştirile politice, iar monitorii noştri interni să analizeze ce e în afara politicii.

R.Lozinschi-Hadei: Să ne imaginăm cazul în care altcineva va face monitorizarea externă, dvs pe cine o să credeţi, dacă opiniile o să fie diferite? Argumentul forte ar fi monitorizarea internă.
C.Marin: Noi reieşim din situaţia curentă. Noi altă monitorizare nu avem, avem APEL şi OSCE.
E.Rîbca: Stimaţi colegi, propun să facem o pauză de 10 minute.

După pauză

E.Rîbca: Continuăm cu dezbaterile?
M.Şlapac: De ce să dublăm sancţionarea? Administraţia deja i-a avertizat.

A.Peru-Balan: S-ar putea de sancţionat şi administraţia. Doi oameni privesc ştirea până la emisie.

E.Rîbca: Am putea să ne uităm la ştire. Această recomandare nu ţine anume de aceste 3 cazuri, ci de viitor.

A.Peru-Balan: Este şi greşeala producătorilor.

E.Rîbca: Solicitat monitorilor să vină data viitoare cu ştirile părtinitoare.

Se discută.

V.Cucereanu: Putem scrie la general: să aplice sancţiuni angajaţilor IPNA Compania „Teleradio-Molova” pentru difuzarea ştirilor politice cu caracter conflictual în care este utilizată o singură sursă de informaţie, precum şi a ştirilor părtinitoare.

M.Şlapac: Nu trebuie, nu avem dreptul.

E.Rîbca: Este necesar, pentru că jurnaliştii fac ştiri părtinitoare, iar administraţia nu aplică avertizări, sancţiuni.

M.Şlapac: Vreau să văd ştirea.
A.Peru-Balan: Şi eu, căci am informat administraţia despre două mari gafe şi nu s-a aplicat nicio sancţiune.
E.Rîbca: De fapt, insist şi spun în prezenţa administraţiei că ar putea fi sancţionate cele 3 persoane angajate de CO. Trebuie să manifestăm responsabilitate.

Din câte înţeleg, primul punct al hotărârii nu incită discuţii. Punctul 2 alin.1 nu ridică probleme. Doar alin.2 privind sancţionarea angajaţilor a stârnit discuţii. Supun votului fiecare propunere separat. Cine este pentru aprobarea hotărârii nr.219 fără acest aliniat?
S-a votat: “Pentru” – unanim (7 voturi).

E.Rîbca: Cine este pentru ca să se includă sintagma să aplice sancţiuni angajaţilor IPNA Compania „Teleradio-Molova” pentru difuzarea ştirilor politice cu caracter conflictual în care este utilizată o singură sursă de informaţie, precum şi a ştirilor părtinitoare.

S-a votat: “Pentru” – 4 voturi (E.Rîbca, V.Bogatu, V.Meşină-Prodan, V.Ţapeş).

E.Rîbca: Următoarea chestiune din Ordinea de zi este casarea mijloacelor fixe. Avem Regulamentul privind casarea bunurilor uzate, raportate la mijloacele fixe aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.500 din 12.05.1998.
În cadrul Companiei a fost instituită o comisie de casare. Când a fost făcut documentul de casare? Este invitat dl Iu.Bîzu, şeful Secţiei transport auto. Am fost în vizită cu dna V.Cucereanu şi am văzut maşina.

Iu.Bîzu: La 30 martie 2009 a fost un accident în care a fost implicată unitatea de transport a Companiei „Teleradio-Moldova”. A fost chemată o expertiză pentru a se vedea starea mijlocului de transport. Acesta este afectat foarte tare. Este deformată caroseria şi motorul. Practic 80% nu poate fi restabilită. A fost invitată o întreprindere de expertizare care a constatat că reparaţia acestui mijloc de transport costă 46 mii de lei (2900 euro). Dar, un astfel de mijloc de transport poate fi cumpărat cu 3300 de euro. S-a hotărât că nu este rentabil de a repara această maşină, mai bine banii aceştia să fie folosiţi la procurarea unei noi unităţi de transport.
A fost alcătuită comisia care a fost la faţa locului. Este procesul verbal.

V.Ţapeş: Bineînţeles că orice accident este o tragedie, dar accidentul a fost la 30 martie 2009. Nu era lunecuş. De ce nu este actul de la expertiza poliţiei rutiere?
Iu.Bîzu: Este. Vinovatul este şofer al unei instituții de drept internațional.

V.Ţapeş: Ştiu că atunci când cineva e vinovat, plăteşte.
Iu.Bîzu: Conducătorul dat avea imunitate şi nu putem să-l sancţionăm. Am încercat vreo jumătate de an să-l căutăm. Este cetăţean străin.

Până la urmă, compania de asigurări Asito a transferat pe contul Companiei ”Teleradio-Moldova” 8 533 de lei.

V.Ţapeş: Dacă Asito a constatat peste 8 000 de lei, de unde această sumă mare?

Iu.Bîzu: Asito ia în considerație uzura, anul producerii şi a stabilit suma respectivă, dar reparaţia reală costă mai mult.

V.Ţapeş: Aţi apelat la instanţa de judecată? Trebuia să cereţi drepturile dvs.

Iu.Bîzu: Am scris către preşedinte. Nu puteam să mă adresez eu.

A.Vicol: Am încercat să soluţionăm litigiul. Din punct de vedere legal s-a constat că nu este nicio şansă de a obţine mijloace suplimentare. Pot explica de ce. La actele care au fost emise de către compania de asigurare a fost aplicată o formulă ce este utilizată în toate cazurile şi care este prevăzută de legislaţia în vigoare.
În baza acestei formule s-a constatat suma despăgubirilor ce urmează a fi încasate de către TRM, în cazul dat – 8 000 de ei.

V.Ţapeş: Se putea de rezolvat acest conflict fără incidente. Eu sunt contra aprobării casării, pentru că s-ar putea întâmpla ca un operator să scape jos o cameră.

E.Rîbca: Cu această problemă s-a adresat dna N.Baltean prin luna ianuarie-februarie şi i-am zis că nu este cazul să rezolvăm până nu vom avea o nouă administraţie. După ce a venit noua administraţie, am fost în două campanii electorale. Acum am găsit timpul să soluţionăm această problemă.
Conform p.3 din Regulamentul privind casarea bunurilor uzate raportate la mijloacele fixe, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.500 din 12.05.1998, se stipulează: Mijloacele fixe se casează (se trec la pierderi) doar în cazul cînd restabilirea lor este imposibilă sau economic neraţională. Punctul 4: Pot fi casate şi scoase de la bilanţul întreprinderilor mijloacele fixe devenite inutilizabile în urma avariilor. Punctul 5 prevede: Întreprinderile pot casa şi scoate de pe conturile lor contabile mijloacele fixe, indicate în pct. 4 al sus-numitului regulament, numai cu autorizarea autorităţii publice centrale sau autorităţii administraţiei publice locale.


Potrivit tradiţiilor care au existat şi în componenţa veche a CO, noi îndeplinim această atribuţie. Şi punctul 6 din regulament spune: Pentru determinarea inutilizabilităţii mijloacelor fixe şi ineficienţei reparaţiei lor, precum şi pentru perfectarea documentelor necesare pentru casarea mijloacelor fixe, în cadrul întreprinderilor se instituie, prin ordinul conducătorului, comisii de casare.
Am văzut automobilul cu dna V.Cucereanu. Maşina este la bilanţul contabil, ca şi cele peste 100 de calculatoare Pentium 1. Se consideră că avem 300 de calculatoare, dar în realitate sunt o mulţime nefuncţionale.
V.Ţapeş: Dar aici situaţia e altfel.
E.Rîbca: Juriştii se vor duce prin judecată, dar nu se va obţine nimic.
Stimaţi colegi, am pregătit hotărârea, dar cred că nu vom ajunge la un consens. Putem amâna această hotărâre.

V.Meşină-Prodan: Se putea de judecat cu compania de asigurare, dacă suma este prea mică. Compania de asigurări este şmecheră.

A.Vicol: Nu putem să ne judecăm cu compania de asigurări. Ei au arătat formula după care se fac calculele.

E.Rîbca: Suntem pregătiţi să supunem votului?
Voci: Da.

E.Rîbca: Supun votului hotărârea nr. 220.

1. Se permite Preşedintelui IPNA Compania „Teleradio-Moldova” casarea autoturismului „Daewoo Tico” cu numărul de înmatriculare CTR 007, având numărul caroseriei KLY3S11BDWC573726 şi numărul motorului F8C729264.

2. Prezenta hotărâre intră în vigoare în ziua adoptării.

S-a votat: “Pentru” – 5 voturi.

               „Abţinut”- 1 vot (M.Şlapac).
               „Împotrivă” – 1 vot (V.Ţapeş).
R.Lozinschi-Hadei: Am o întrebare, atâta timp cât este dl Iu.Bîzu. Am scris despre un caz de accident. Era vorba de colegul nostru, T.Tătaru, care a accidentat maşina Companiei. Spuneţi-mi, vă rog, cum s-a rezolvat cazul.

Iu.Bîzu: Cazul dat s-a rezolvat şi dl T.Tătaru a achitat taxa pentru reparare. El a făcut gălăgie, dar banii i s-au luat direct din contabilitatea Companiei. I se ridica salariu şi s-a achitat reparaţia. De bună voie a achitat.
V.Ţapeş: La întâlnirile cu telespectatorii am fost cu un autobuz deplorabil. Am înţeles că consumă multă motorină. Cine a procurat acest autobuz?
Iu.Bîzu: Când a fost procurat acest autobuz nu eram în funcţia dată. Atunci s-au cumpărat mai multe unităţi de transport şi nu sunt la curent. Pe viitor s-a propus să se cumpere maşini mici, confortabile, care consumă puţin combustibil.

Transportul companiei este foarte învechit. Transport până la 5 ani avem 10 unităţi, până la 10 ani – 7, până la 20 ani – 26, peste 20 de ani – 20 de unităţi.
V.Ţapeş: Propun ca la o şedinţă să se prezinte o informaţie mai amplă, pentru că expunem oamenii care se folosesc de aceste unităţi de transport.
E.Rîbca: Următorul subiect de la Diverse este o scrisoare adresată de V.Arseni. Aş vrea să ofer cuvând dlui A.Vicol.
A.Vicol: TRM a fost acţionată în judecată de către V.Arseni, care s-a adresat Companiei cu cererea de a se pune la dispoziţie timp de antenă gratuit. În răspunsul său, TRM l-a refuzat reieşind din considerentul că, potrivit art.16 şi 18 al Regulamentului aprobat de CEC cu privire la reflectarea campaniei electorale în mijloacele de informare în masă, se pune la dispoziţie timp de antenă gratuit numai acelor persoane care sunt înregistrate drept concurenţi electorali. Dl V.Arseni nu era şi nici nu este înregistrat drept concurent electoral. Astfel, el s-a adresat în instanţa de judecată. Litigiul a fost examinat la Curtea de Apel Chişinău. Câştig de cauză i s-a dat Companiei. V.Arseni s-a adresat cu recurs la Curtea Supremă de Justiţie. Aşteptăm citaţia.

Dlui s-a adresat cu această cerere prealabilă să soluţionăm cazul pe cale amiabilă, de parcă noi am pierdut procesul.

E.Rîbca: Stimaţi colegi, am pregătit proiectul hotărârii. Considerăm neîntemeiată această cerere prealabilă. Respectiv, intenţionez să supun votului următoarea hotărâre:

1.Cererea prealabilă, adresată de către Vladimir Arseni Consiliului de Observatori, se respinge.

2. Prezenta hotărâre intră în vigoare în ziua adoptării.

S-a votat: “Pentru” – unanim (7 voturi).

E.Rîbca: Propun să încheiem şedinţa.

S-a votat: “Pentru” – unanim (7 voturi).

Şedinţa s-a încheiat la ora 18:00
Descifrare:

Natalia BEREGOI __________________

Au semnat:

1. Eugeniu RÎBCA       __________ Preşedintele Consiliului de Observatori

2. Viorica  BOGATU     _________ Secretarul şedinţei Consiliului de Observatori  

3. Viorica MEŞINĂ-PRODAN ________
4. Aurelia PERU-BALAN ____________

5. Vitalie ŢAPEŞ ___________________

6. Raisa LOZINSCHI-HADEI _________

7.Mariana ŞLAPAC _________________
Preşedintele CO __________                                           LŞ                     Secretarul şedinţei CO  ________________


